Het verhaal

Esther met kinderen

In 2016 is Reinoud zijn vrouw verloren, aan kanker. Het jaar daarop is hij naar Namibië vertrokken.
Vanaf het begin heeft de hopeloosheid van ongeveer de helft van de bevolking een diepe indruk op hem gemaakt. Dat verdiepte zich nog op het moment dat hij begon met lesgeven op een school in een minder ontwikkeld deel van Namibië. Daar werd hij vooral geraakt door de kinderen. Opgroeiend zonder al te veel aandacht en liefde, ondervoed en ver weg van luxe.

Vanaf het begin van zijn verblijf is hij op zoek geweest naar manieren om mensen in staat te stellen zichzelf te helpen. Hij is inmiddels hertrouwd met Estrher, en hij is met Aquaponics bezig gegaan en kan daar nu (samen met kippen) van in zijn bestaan voorzien voor hem, zijn vrouw en de kinderen die ze samen verzorgen.

De kippen op de boerderij in Grootfontein

De kippen krijgen voer en Reinoud was daar vrolijk mee aan het experimenteren. En daar kwam hij voor het eerst met Moringa in aanraking. Dus kweekte hij het, deed zijn research en gebruikte het om voer voor de kippen en de vissen te maken.

In Mei 2020 werd hij ziek. Hoge koorts en dus naar het ziekenhuis. Het staatsziekenhuis. Het duurde langer dan verwacht en voordat de dokter kwam was de koorts gezakt. Het gesprek met de dokter nam een hele andere wending. Over de frustratie die de dokter met Reinoud en Esther deelde. Ondervoeding. De volgende week kwam de dokter op bezoek. Met haar man om een haan te kopen.

Dr. Lydia Nygaye, State Hospital, Grootfontein

Het gesprek ging verder over ondervoeding en kwam op Moringa. De dokter Lydia was vooral verbaasd over het feit dat er veel meer kalium in de bladeren van de Moringa zit dan in een banaan. Verbaasd, ontsteld bijna want de laatste periode had ze veel kinderen met serieuze kalium tekorten gehad. ‘Als ik dat niet eens weet’ zei ze. ‘Dan weten anderen dat zeker niet’.

“I was really shocked to see the amount of essential nutrients found in Moringa.
That is exact what is needed by every child,
this can really help against malnutrition, our every day battle
that we keep failing due to food insecurity, a reality ignored.
I am exited about this project and happy to support it.”

En toen werd er een idee geboren: Ieder kind een boom. En dit is het resultaat van dat gesprek. Heel praktisch en simpel. Geef Ieder kind zijn boom en ondervoeding kan worden opgelost. Simpel, praktisch en effectief. Essentieel want ondervoeding heeft levenslange gevolgen en iedereen wil een kind een kans geven, toch?

Stichting Moringa voor Namibië
info@stichtingmvn.nl

IBAN: NL06 INGB 0009 6841 01

elk kind een boom? ik doe mee!Klik hier