FAQ

Op deze pagina beantwoorden we veel voorkomende vragen. Wij zullen deze pagina aanvullen als uit de vragen blijkt dat daar behoefte aan is.

Hoe weet ik dat mijn geld goed terecht komt?
StichtingMvN hier in Nederland werkt samen met een Stichting in Namibië. Die werkt ook zonder winstoogmerk. Met hen hebben we een overeenkomst; Voor 2 euro zorgen zij ervoor dat een kind een boompje krijgt. Alles inbegrepen. Het bezoek aan het hoofd van de school, de workshops, het afleveren van de boompjes én een Oogst-dag. Inclusief de reis- en verblijf-kosten (en Namibië is groot). Elk jaar zal je kunnen zien dat het gedoneerde bedrag overeenkomt met het aantal afgeleverde boompjes. Simpel en doeltreffend.

Waarom moet elk kind een boom?
In Namibië is 23% van de kinderen ondervoed. In de regio’s waar we beginnen ligt dat zelfs nog hoger. Dat is een probleem dat we niet kunnen oplossen. Wat we wel kunnen doen is de effecten tegengaan. Moringa is een super-food en levert ongekende hoeveelheden voedingstoffen. Juist die die een kind met ondervoeding nodig heeft. Door de kinderen hun eigen boompjes te laten kweken (en op school ook) krijgen ze verantwoordelijkheid. Door de blaadjes (die een enigszins bittere smaak hebben) te processen en tot pillen te persen zorgen we er als eerste voor dat de leraren die kinderen die het echt nodig hebben wat meer kunnen geven en dat het makkelijker in te nemen is.

Waarom werken jullie via scholen?
Als we via scholen werken dan bereiken we in 1x een heleboel kinderen. De onderwijzers zijn erg enthousiast en motiveren de kinderen om zorg aan hun boompje te besteden. Ook zijn de Oogst-dagen beter werkbaar. 1.500 kinderen die allemaal hun bladeren brengen zorgt dat de kosten zo laag mogelijk kunnen blijven omdat we maar 1x hoeven te rijden. Er is een nadeel, omdat kinderen onder de 4 nog niet naar school gaan vallen zij in eerste instantie buiten de boot. Dat willen we gaan opvangen met een volgend project waarbij we op een Oogst-dag aandacht schenken aan het planten van meerdere extra boompjes, voor de familie. Dat is later, nu eerst de eerste stap.

Gaat dit echt een verschil maken?
Er is overvloedig onderzoek gedaan naar Moringa en het effect op ondervoeding. In verschillende landen wordt het in ziekenhuizen gebruikt om ondervoeding tegen te gaan. Vanaf de 4e maand kunnen we al de eerste Oogst-dagen gaan houden. In het begin zal de opbrengst zeker niet voldoende zijn maar we gaan het geld dat overblijft (omdat we onze kosten zo laag mogelijk houden) gebruiken om extra blaadjes in te kopen zodat we extra pillen aan scholen kunnen geven. Op termijn zullen de bomen voldoende opbrengst geven. Zeker als er ook nog familie bomen worden geplant.

Zijn scholen in Namibië echt geinteresserd?
Ongelooflijk. Dat is zo leuk. Ter illustratie; We waren op bezoek bij de Directeur van onderwijs in Kavango-East (ongeveer zo groot als Nederland). Ik had hem daarvoor 2 minuten aan de telefoon gehad en heel kort uitgelegd wat we wilden gaan doen. Het bezoek was kort, 8 minuten. Aan het eind van het gesprek vertelde ik hem dat we zijn zegen wilden hebben, een brief aan de Hoofden van de scholen dat we hiermee door konden. Zijn antwoord: ‘Je had mijn zegen al voordat je begon’. Iedereen is enthousiast en wil hiermee aan de gang.

Waarom worden er pillen van de blaadjes gemaakt?
Probeer Moringa zelf eens. Is erg goed voor je. Alleen het heeft een aparte smaak. Die kun je uitstekend maskeren met bijvoorbeeld pindakaas of citroen. Allen just de kinderen uit onze doelgroep die het het hardste nodig heeft hebben dat niet. Dan lopen we het risico dat het niet gebruikt wordt. Natuurlijk kun je het door de saus bij het avondeten doen maar dan moeten de ouders gemobiliseerd worden. Veel ouders kunnen nauwelijks voor zichzelf zorgen dus dat werkt niet. De oplossing ligt in de pap (porridge) die kinderen van overheidswege op school krijgen. Bij die pap kun je makkelijk een paar pillen geven. Zodat we ook zeker weten dat ze genomen worden. Daarnaast is het een goede manier om te kunnen segmenteren (deigene die het het hardste nodig hebben de meeste pillen geven). Zodat de pillen een maximaal effect hebben.

Waarom kan ik niet sponsoren via iDeal, of een andere makkelijke manier?
Wij proberen onze kosten zo laag mogelijk te houden. Om die reden staat er op deze pagina ook geen link naar iDeal, PayPal of ander makkelijk betaalmiddel: die hebben namelijk allemaal hun eigen verdienmodel. En dat betekent dat al snel 5% tot 10% van alle giften terecht komt bij de bedrijven die de betaling faciliteren. Het ook mogelijk om betalingen tegen een vaste vergoeding van € 0,25 te laten plaatsvinden via een stichting speciaal voor goede doelen. Maar dat betekent dat als iemand elke maand één boompje van twee euro wil sponsoren, er telkens 12,5% naar die stichting gaat en dat we eigenlijk de prijs per boompje moeten verhogen om de kinderen in Namibië te helpen.
Daarom hebben we ervoor gekozen om (heel ouderwets) alleen onze bankrekening te vermelden, in de hoop dat jullie je hierdoor niet laten tegenhouden om gul bij te dragen.

elk kind een boom? ik doe mee!Klik hier