Werkwijze, of hoe kweken we die Moringa’s?

Zaailing bak met ontkiemde zaden.

De reis van het Moringaboompje naar het kind begint met een zaadje, wel een groot zaadje want het Moringa zaadje heeft de grootte van een kleine pinda. We planten die in een zaailing bak die van onder open is.

Deze bak plaatsen we vervolgens in het Aquaponics groeibed. Dat groeibed wordt elke 2 uur gedurende 30 minuten bewaterd en daardoor ontkiemen de zaden erg snel. Het water in de Aquaponics is water afkomstig van de vistanks. Die zorgen voor de benodigde voeding in het water. Een erg economische en organische manier van planten kweken en laten groeien. En het gaat erg zuinig met water om, een belangrijk gegeven hier in het droge Namibië. We doen er alles aan om het hele proces zo kringloop fahig als mogelijk te maken. De vissen eten: Black Soldier Fly, Green Fodder (ontkiemde gerst) en natuurlijk… Moringa! Alles afkomstig van onze eigen plot. De Black Soldier Fly voeden zich met het afval van de Aquaponics, kippen afval en mais zemelen. Prachtige kringloop die ook nog eens totaal organisch is.

Moringa boompjes in biologisch afbreekbare zakjes.

Na een maand zijn de plantjes groot genoeg en planten we ze over in hun eigen groeibed. Daar blijven ze een maand in staan. Na die maand zijn ze groot genoeg om te worden afgeleverd. We verpakken ze in afbreekbaar plastic zakjes zodat de kinderen ze eenvoudig in de grond kunnen zetten.

De kinderen zijn trots op hun boompje.

De boompjes leveren we af op school. Niet dumpen, we zorgen voor een vruchtbare voedingsbodem door eerst met de Principal van de school specifiek plan op te stellen voor zijn of haar school. Vervolgens organiseren we een workshop over de Moringa voor de hele school. Een experience met filmpjes, quizes en alles dat de kinderen over de Moringa moeten weten. Moringa én de manier van kweken geeft prachtige toegevoegde waarde in de lessen Agriculture, Life science, Physical science en noem maar op. En natuurlijk zorgen we voor een boompje voor de leerkrachten: iets groter dan we aan de leerlingen geven, zodat ze kunnen zien wat er ook met hun boompje kan gebeuren als je er goed voor zorgt. Ook zorgen we voor materiaal om met de ouders te delen op de ouder dagen. Dán is het tijd voor het afleveren. Samen met een klein boekje over de Moringa verzorging en een aantal simpele recepten.

We laten de school dan niet los, we brengen een vervolgbezoek. De oogst dag. Op die dag helpen we de school om de geoogste bladeren te drogen en om te zetten naar geperste pillen. De onderwijzers kunnen dan de kinderen segmenteren: diegene die ondervoed zijn en meer pillen krijgen en degenen die er 1 krijgen omdat hun conditie goed genoeg is. In de prijs van 1 boompje zit dat allemaal ingesloten. Het bezoek aan de principal, de workshop, inclusief de aanschaf van al het benodigde materiaal, de reis- en verblijfs-kosten en datzelfde voor de Oogstdag. We hopen op scholen die partner willen worden met een Namibische school, zodat we elke drie maanden daarna een Oogst dag kunnen blijven houden.

Een belangrijke vraag die we krijgen is: hoelang duurt het voordat de kinderen iets met hun boom kunnen. Het antwoord is binnen een half jaar. Ik heb zelf een boompje geplant, precies 2 jaar geleden. Vorig jaar heb ik bladeren geplukt en zaden geoogst (meer dan 300) en nu is de boom zo’n 4 meter hoog. Ze groeien een gemiddelde van 2,5 meter per jaar! Dus nu aan het werk betekent volgend jaar de eerste positieve resultaten zien!

elk kind een boom? ik doe mee!Klik hier